Comenius University of Bratislava, Faculty of Natural Sciences

Bevezetés

Hivatalos Leírás

A Természettudományi Kar története

A Comenius Egyetem Természettudományi Karának története megkezdődött az akkori Szlovák Egyetemen. A Természettudományi Kar létrehozását már a 375/1919. amely alapján a Comenius Egyetemet alapították. Tekintettel az akkori politikai és gazdasági fejlõdésre, a Kar a müncheni Köztársaság előtti idõszakban nem volt sikeres a testület létrehozására irányuló erõfeszítések. Így a Természettudományi Kar 1940-ben, a 168/1940. Sz. Törvény alapján jött létre. mivel a diákok első beiratkozása az 1940/1941-es tanév téli időszakában történt. Ebből a tényből a Kar a legrégebbi tagja a Szlovák Köztársaság területén.113959_adolescent-connection-discussion-1595391.jpg

A különálló Természettudományi Kar létrehozása előtt néhány természettudományi szakterületet oktattak a pedagógiai tantárgyak hallgatói számára a Művészeti Karon. A földrajznak a leghosszabb hagyománya volt, az 1921/1922-es tanév óta már tudományágaként tartott előadást, és a Földrajzi Szeminárium, mint a Művészeti Kar munkahelye már 1923-ban került említésre. a Természettudományi Kar zoológia volt, és 1939. szeptember 1-jén a Természettudományi Karon alapították a Zoológia Intézetet, melyet Prof. PhDr vezetett. M. Novikov. 1939 októberében a Botanikai Intézetet is szervezték, míg RNDr. F. Náběleket botanikai előadásért és az intézet vezetéséért vádolták.

A szlovákiai Természettudományi Kar létrehozásának folyamatát az 1939. novemberi prágai események felgyorsították, amikor a tanuló Jan Opletal temetésénél tiltakoztak, a német megszállók bezártak minden cseh egyetemet. A szlovák állampolgárságú diákoknak vissza kellett mennie Szlovákiába, ahol befejezték tanulmányaikat. A három fent említett intézményt az 1940-es megalakulás után közvetlenül az újonnan létrehozott Természettudományi Karba építették be. A Földrajzi Intézetet a Rajská utcában található helyiségekbe helyezték, a Zoológiai Intézetet és a Botanikai Intézetet a helyiségek a Moskovská utcában.

1940 után a természettudományi karon belül a további tudományágak oktatására irányuló új részlegek kerültek megrendezésre. A geológia a tanárképzési programon belül azonnal megkezdődött az 1940-es Természettudományi Kar megalakulása után, míg az oktatási folyamatot a Szlovák Műszaki Egyetem külső oktatói fedezték. 1941-ben a Természettudományi Karon alapították a Földtani és Paleontológiai Intézetet, majd 1942-ben az Ásványtani és Petrográfiai Intézetet is. Mindkét intézmény minimális személyzettel rendelkezett, és az asszisztensi funkciókat többnyire a felsőoktatási években tanuló diákok fedezték. Ezeknek az intézményeknek a létezése azonban lehetővé tette a geológia tanításának fejlesztését és a szükséges anyagok és műszerek megszerzését a karon. Az 1942/1943-as téli időszak elején a Karhoz került a Nukleáris Fizikai Intézet, és a második világháború vége előtt a csillagászati intézet és a Matematikai Intézet 1944-ben kerültek kialakításra. A hagyományos tudományágak közül csak a kémia létezett a Természettudományi Karon intézményi bázis nélkül, de 1939 óta, először a Művészeti Karon és 1940-től a Természettudományi Karon tartott előadást. A Kémiai Intézetet 1948 októberében szervezték meg a Természettudományi Karon, majd M. Dillinger professzort kinevezték külső igazgatónak.

Szlovákiában a felsőoktatás fejlődésének mérföldköve az 1950. május 18-i felsőoktatási törvény volt. A törvény elfogadását követően a Természettudományi Kar intézményei szerveztek szervezeti egységeket, míg kezdetben hajlamos volt nagy intézmények létrehozása, beleértve több intézetet is. 1950-ben a Szlovák Egyetem Természettudományi Karán a következő hat tanszék került megrendezésre: a Matematika Tanszék, beleértve a Matematikai Intézetet, a Fizikai Tanszéket, beleértve a Fizikai Intézetet, a Kémiai Intézet kémiai tanszékét, a Biológiai Intézet, beleértve a Botanikai Intézetet, a Botanikus Kertet, a Mlyňanyi Arborétumot, a Növények Élettani és Biológiai Intézetét és a Zoológiai Intézetet, a Földrajzi Intézetet és a Meteorológiai és Klimatológiai Intézetet, és végül , a Földtani Tanszék három intézménnyel - a Geológiai és Paleontológiai Intézettel, a Földtani Intézettel és az Ásványtani és Petrográfiai Intézettel.113960_casual-college-connection-1438081.jpg

A Természettudományi Kar fejlődésének egyik fontos eseménye volt a földrajz és a geológia elkülönítése 1952-től. Csehszlovákiában 1948 után tervezett nagy építési projektek akut keresletet jelentettek a képzett geológusok és földrajzosok számára a nemzetgazdaság igényeihez. A kormányzati szabályozás dd. 1952. július 8-án a prágai Károly Egyetemen és a pozsonyi szlovák egyetemen jöttek létre a Földtani és Földtudományi Karok. E szabvány alapján 1952 szeptember 1-jén lépett fel a Szlovák Egyetem Földtani és Földtudományi Karának 6 tanszékével: a Földtani és paleontológiai tanszék, a Mérnöki Geológia Tanszék, az Ásványtani és Petrográfiai Tanszék, a Tanszék az Ásványok, a Fizikai Földrajz Tanszék és a Gazdasági Földrajz Tanszék. A tudományos kutatások fejlesztése ezen a karon vezetett a Földtani és Földtudományi Kutatóintézet létrehozásához 1957-ben. Az 1958/1959-es tanév végén azonban tendencia alakult ki a Földtani és Földtudományi Kar integrálására. A Comenius Egyetem a Comenius Egyetem Természettudományi Karához fordult, ami végül 1959 szeptemberében történt.

Az 50-es években fokozatosan belső megkülönböztetés történt más tudományágak között is. További munkatársak, intézmények és laboratóriumok jöttek létre a ritka eredeti munkahelyektől, amelyek gyakran képviselik az egész területet, köszönhetően a személyzet és az anyagi feltételek javulásának, valamint a szakemberek és a tudományterületek oktatóinak növekvő keresletének. 1953-ban elkülönült a Kémiai Intézettől és egy évvel később a Biokémiai Intézettől. Már 1955-ben újabb átszervezés történt, és a Szerves és Fizikai Kémia Tanszék és a Szerves Kémia Tanszék, az Analitikai Kémia és a Biokémia Tanszék elválasztották a Kémiai Intézetektől. A következő években a kémiai szekcióban 7 munkahely került kialakításra további differenciálással. Napjainkban az analitikai kémia, a szervetlen kémia, a biokémia, a fizikai és az elméleti kémia, a nukleáris kémia, a szerves kémia és a kémiai intézet osztályaiból áll.

A kar fejlődésének eredményeképpen a „70-es évek 6 szakosodott szekció létrehozását, a biológiai, kémiai, fizikai, geológiai-földrajzi, matematikai és általános bázist hoztak létre, amelyek feladata a szervezeti egységek tevékenységeinek összehangolása. és a hozzájuk tartozó intézmények.

Az egyes részlegeket ellátó helyiségek hosszú ideje nagy problémát jelentettek a karon. A hatvanas évek elején a Kar 32 munkahelye Pozsonyban 25 helyen található. Ebből a szempontból egy nagyon fontos esemény volt a karon a Mlynská Dolinában 1967-ben. A Comenius Egyetem Természettudományi Karának 10 pavilonban kellett volna elhelyeznie. Az első szakaszban 1967-1978 között épültek a matematika, fizika 1, fizika 2 és a számítógépközpont pavilon pavilonjai. A kémiai pavilonok 1, a kémia 2, a biológia 1, a biológia 2 és a geológia egymás után épült az 1976 és 1988 közötti időszakban. A magas építési költségek, valamint a személyzet és a diákok kisebb mértékű növekedése miatt a becsléshez képest A karterület-projekt előkészítésének időpontjában készült számos más pavilon építése megszűnt.113961_cooperation-coworking-day-1543895.jpg

Az 1980-as év jelentős változást hozott a Természettudományi Kar fejlődésében, amikor a matematika, a fizika és a számítástechnika gyors fejlődése, valamint ezeken a területeken a társadalomrendet igénylő szakemberek létrehozása egy külön Matematikai és Fizikai Kar létrehozását eredményezte. . Emiatt a Természettudományi Kar "elveszítette" ezeket a két tanulmányterületet. A Természettudományi Kar folytatta a biológia, a földrajz, a geológia és a kémia fejlesztését. A Comenius Egyetem Természettudományi Karának szervezeti felépítése ekkoriban meglehetősen bonyolult volt, főként a kar multidiszciplináris orientációjának, valamint az egyes munkahelyek történelmi fejlődésének köszönhetően. A 80-as évek végén a karon 29 alaptudományi oktatási intézmény volt, köztük 25 tanszék és négy tudományos intézet, amelyek 4 tudományos részbe integrálódtak, a biológiai, földrajzi, geológiai és kémiai osztályokba.

A Természettudományi Kar belső struktúrájának kialakítása, valamint az új tanulmányi területek és szakterületek megnyitása folyamatos folyamat, amely a társadalmi szükségletekhez és a Comenius Egyetemen belül a Kar álláspontjához szorosan kapcsolódik. 1990 óta a kar rendszeresen fejleszt molekuláris-biológiai, biotechnológiai és környezeti kutatást és oktatást. 1992-ben a Természettudományi Karon az ötödik alapterület környezeti tudomány lett, új osztályok jöttek létre, a Tájtan-tanszék és a Pedagógiai Tanszék, rövid időn belül kialakult az ökoszozológiai és fizikotaktikai tanszék. Ez a három osztály a Geokémiai Tanszékkel együtt létrehozta a Kar ötödik tudományos szakaszait, a környezetvédelmi szakaszt. A Környezettudományi Program területén belül megnyíltak az ökoszozológia és a fiziotaktika, a környezeti geokémia, a környezetvédelmi tervezés és a gazdálkodás, valamint a talajtudomány szakterületei.

A környezetvédelemre specializálódott új szakterületek a másik négy terület keretein belül nyíltak meg: geológia - az alkalmazott és környezeti geofizika és a környezeti geológia, a földrajzon belül - fizikai földrajz és geoecológia, biológia - ökológia és kémia - nukleáris kémia és radioecológia. Az 1998/99-es tanévben a Kar nyitotta meg a Környezeti Kémia szakirányát is, és azóta a tanulmányi szakmai garanciát az Analitikai Kémia Tanszék nyújtotta. A gyakorlat szükségleteire adott válasz a térképészeti, geoinformatikai és földtávérzékelési osztály létrehozása a földrajzi és kartográfiai területeken, és az erre irányított specializáció megnyitása. Az 1989/99-es tanévtől (2005/2006) a környezeti kémia és az elméleti kémia szakterületei alakultak.

Az átalakulás időszakában a Kar bizonyította kutatási, oktatási és humán potenciálját, átültette a komplex akkreditáció folyamatát, és sikeresen megvalósította a kreditrendszert a tanulmányokban és a háromszintű oktatásban (2000 - 2002). A kar egyetemi oktatásban betöltött stabil pozícióját Szlovákiában bizonyítja a hallgatók állandó érdeke a tanulmányi programokban.

Helyszínek

Pozsony

Address
Mlynská dolina
Ilkovičova 6
842 15 Bratislava 4
Slovakia

Pozsony, Pozsonyi régió, Szlovákia

Keystone ösztöndíj

Ismerd meg az ösztöndíjaink által kínált lehetőségeket

Programok

Jelenleg nincs megjeleníthető program

Finomítsa a keresési fent, nézd meg a népszerű kategóriák alatt vagy végezzen kulcsszavas keresés.


... or simply by choosing your degree: