University of Agriculture in Krakow
Bevezetés
A University of Agriculture in Krakow tapasztalatait a Jagelló Egyetem szellemi örökségéből és hagyományaiból nyeri. Ebben az egyetemen az agronómiai és erdészeti tudományok 1890 óta fejlődtek, és a fiatalokat oktatták, különös tekintettel a hazafias nevelésre. Attól a pillanattól kezdve, hogy a Jagellói Egyetemen megalapították az Agronómiai Tanulmányt, a mezőgazdaságot egyetemi szinten állandóan oktatták. E tanulmányok teljes története során a professzorok következő generációi közös irányelvet követtek, azaz a fiatalokat a polgári szabadságjogok és az etikai szabályok iránti tiszteletben tartották. Az ilyen hozzáállás miatt az akadémiai tagok gyakran elnyomó intézkedéseket szenvedtek el, és egyesektől még a tanítás jogát is megfosztották.
Ma, miután az egyetem ötven évig független intézményként működött, továbbra is elismerjük az elképzelések és hozzáállások függetlenségét, valamint az általánosan elfogadott akadémiai szabályok és értékek védelmét. D
A University of Agriculture in Krakow mint felsőoktatási intézmény fő célja olyan szakemberek képzése, akik a széles körben ismert élelmiszer- és erdőgazdaságokban helyezkednének el, valamint a környezetvédelem szakemberei. Az egyetem célja olyan szakemberek felkészítése, amelyek képesek megfelelni a kortárs fenntartható fejlődés kihívásainak, a Föld erőforrásainak gazdálkodásának és hasznosításának ökológiai szabályai alapján.
A gazdasági fejlődés jövőbeni tendenciáinak előrejelzésével az egyetem modern ismereteket és készségeket nyújt az agrártudomány, az erdészet, a biológiai és a gazdaságtudomány, valamint a mérnöki tudományok területén. A Lengyelországban bekövetkezett társadalmi-gazdasági változások új típusú képesítéseket okoztak a Mezőgazdasági Egyetem diplomájától. A mezőgazdasági termelési folyamatok felügyeletére felkészült szakember helyett szakemberre van szükség, aki képes összekapcsolni technológiai szakértelmét tanácsadói képességekkel és megfelelő gazdasági ismeretekkel. Az Agrártudományi Egyetemen végzett, ismereteiben és kommunikációs képességeiben jártas diplomának megfelelően fel kell készülnie arra, hogy a mezőgazdaság számára széles körben ismert szolgáltatások területén dolgozzon. Az EU-országokban egyre több szakember rendelkezik ilyen profillal a szakmai képesítéssel. Ez annak köszönhető, hogy az élelmiszer-gyártás mellett a minőség, az ellenőrzés és az értékesítés is aggodalomra ad okot. Ezen a területen a különböző szintű tanácsadói szolgáltatások létfontosságú szerepet játszanak.
Egy ilyen meghatározott diplomás profil miatt az Egyetem folyamatosan módosítja és frissíti tantervét, ugyanakkor kiterjeszti a biológiai tantárgyak és a humán tudományok körét. E változások alapját olyan programoknak kell képezniük, amelyek nemcsak tanítást tesznek lehetővé, hanem ösztönözhetik is a kreatív gondolkodást a hallgatókban. A tanulmányi programok diverzifikálása esélyt jelenthet e cél elérésére. Új szemléletet igényel azonban egy akadémiai tanár szerepéről, akinek moderátorabbá kell válnia és irányadónak kell lennie a tanítási folyamatban modern oktatási módszerek alkalmazásával.
Annak érdekében, hogy a diplomások olyan készségekkel rendelkezzenek, amelyek megfelelnek a jövőbeli munkaerőpiac elvárásainak és igényeinek, az információs technológiákat a tantervek részeként alkalmazzák a tanulmányok minden területén. Emellett az egyetemünkön kívül és annak kísérleti egységeiben megvalósított szakmai gyakorlatok megváltoztatják jellemüket a bevezetett módosítások fényében. Az akadémiai személyzet minden tagja köteles mindent megtenni a tanítás magas színvonalának fenntartása érdekében.
A kutatás az egyetemi tevékenység elválaszthatatlan részét képezi. Két fő terület különböztethető meg, azaz támogatásként megvalósított kutatási projektek és az Európai Unió programok, ahol a célokat a projekt szerzője vagy az ajánlatkérő határozza meg. A másik a törvényi tevékenységként megvalósított projekteket foglalja magában. Ezeket a projekteket szigorúan össze kell kapcsolni egy széles körben ismert didaktikai folyamattal, és támogatni kell azt. A kiterjedt nemzetközi és nemzetközi kutatási programokban való részvételnek, valamint a mezőgazdaság fejlődését segítő információs technológiák alkalmazásának növelnie kell az egyetemi identitás fontosságát és erősítenie mind Lengyelországban, mind külföldön.
Egyetemünknek sok irányban kell fejlődnie:
- a hagyományos tanulmányi területek alkalmazkodása a mezőgazdaság és a természeti környezet jövőbeni igényeihez a jelenlegi oktatási programok módosításával, hogy megfeleljenek a fiatal generáció elvárásainak, és megfeleljenek a lengyelországi és az EU-s társadalmi-gazdasági változásoknak;
- új tanítási és kutatási vonalak keresése, amelyek a jövőben fejlődhetnek;
- az egyetemen képviselt valamennyi tudományterületen világszinten kutatásra képes személyzet dinamikus fejlődése iránti aggodalom;
- szervezeti változások, amelyek lehetővé teszik a hallgatók sikeres képzését, kutatási tevékenységek lebonyolítását és egyidejűleg az egyetemi erőforrások megfelelő felhasználását.
A Malopolska régió sajátos agrárstruktúrával és regionális profillal rendelkezik. Ennek tükröződnie kell az egyetemen folytatott didaktikai és kutatási tevékenységekben, főként a hegyi gazdaság és az agroturizmus, az ökológiai gazdálkodás és a természetes környezet védelme terén.
A University of Agriculture in Krakow gazdag hagyományokkal büszkélkedhet a szoros együttműködésben a krakkói egyetemekkel, valamint más lengyel és külföldi tudományos intézményekkel. Ennek az együttműködésnek a folytatása és megerősítése növeli és szélesíti oktatási és kutatási kínálatunkat, amelyek a jövőbeni társadalmi és civilizációs igények kielégítésére szolgálnak.
2008. április 11-én az egyetem nevét University of Agriculture in Krakow Egyetemére változtatta.
Történelem
A mezőgazdaság, mint egyetemi tantárgy oktatásának első kísérleteit a 18. század végére tették Lengyelországban. 1776-ban Hugo Kołłątaj tiszteletes javasolta az Agronómia elnökének megalakítását a Királyi Főiskola (Szkoła Głowna Koronna) tervezett reformjának részeként. Az 1806-ban létrehozott gazdálkodás elnöke csak három évig létezett. A Krakkói Akadémián belüli mezőgazdasági tanulmányok újjáélesztésére irányuló későbbi erőfeszítések eredménytelennek bizonyultak. Csak 1890-ben alakultak meg a hároméves Agronómiai Tanulmányok a Krakkói Jagelló Egyetem Filozófiai Karán, 1923-ban a krakkói Jagellói Egyetem Mezőgazdasági Karává váltak.
A második világháború gátolta a Kar sikeres fejlődését. A náci megszállás alatt az összeesküvésben mezőgazdasági tanulmányokat végeztek, Anatol Listowski dékán felügyeletével. A háború után a Kar folytatta tevékenységét, módosította szerkezetét, végül 1946-ban Mezőgazdasági és Erdészeti Karra változott. Három évvel később, 1949-ben, az Egyetemen külön Erdészeti Karot hoztak létre, de sajnos 1953-ban leállították a hallgatók felvételét erre a karra.
A Mezőgazdasági Kar adta az alapot az 1953-ban alapított krakkói Mezőgazdasági Főiskolának, és döntő szerepet játszott azoknak a hallgatóknak és kutatóknak az oktatásában, akik nagyban hozzájárultak az egyetem fejlődéséhez és a struktúráján belüli többi kar létrehozásához.
Az elkövetkező években a következő karokat hozták létre:
- 1953 - Állattenyésztési Kar (jelenleg: Állattudományi Kar)
- 1955 - Meliorációs Kar (jelenleg: Környezetmérnöki és Földmérési Kar)
- 1963 - Erdészeti Kar (újranyitva)
- 1968 - Kertészeti Kar
- 1973 - Gazdasági és Mezőgazdasági Forgalmi Kar Rzeszówban (2001-ben a Rzeszów Egyetem része lett)
- 1977 - Mezőgazdasági Műszaki és Energetikai Kar (később: Agrártechnikai Kar, jelenleg Termelési és Energetikai Kar)
- 1994 - Élelmiszeripari Kar
- 2003 - Interfaculty Biotechnology tanulmány, jelenleg: Biotechnology - Interfaculty Studies
- 2008 - Tájépítészet - Interfaculty Program
1972-ben a Mezőgazdasági Főiskola Agráregyetemre váltott, és a Minisztertanács 1978. szeptember 12-i rendeletével Hugo Kołłątajról - a lengyelországi agrártudomány elődjéről - nevezték el.
2008. április 11-én az Agráregyetem (Akademia Rolnicza) University of Agriculture in Krakow (Uniwersytet Rolniczy), és ez az egyetlen lengyel Mezőgazdasági Egyetem.
A jelenlegi oktatási kínálat 32 fő szakterületet foglal magában, 65 szakirányon, mintegy 9 ezer hallgató van beiratkozva minden típusú tanulmányba. Az egyetem emellett posztgraduális programokat is kínál a mesterképzéssel rendelkezők számára.